Vytváříme blog:
Jak si založit blog v roce 2020
(průvodce pro začátečníky)

Zajímá vás, jak si můžete založit blog?

Ahoj, jmenuji se Filip a rád bych vám řekl pár věcí o tom, jak si vydělat nějaké peníze navíc, a proč to, čemu se nyní věnuji, tak zbožňuju. Alespoň teď už to tak je! Blogování je práce, kterou dělám na dálku už řadu let. Psaní blogů mi otevřelo dveře k vydělávání peněz z pohodlí domova! Ale abych byl upřímný, vždycky to taková hračka nebyla.

Zorientovat se v rozsáhlém online světě a na sociálních sítích, abych zjistil, jak si založit blog a začít blogovat, mi chvíli trvalo. Udělal jsem si poměrně rozsáhlý průzkum, hodně jsem toho přečetl a zhlédl, a musím říct, že pátrání to bylo těžké. Až teď jsem dospěl k názoru, že mám konečně v ruce něco, co stojí za sdílení – něco, co může spoustě lidí, kteří si chtějí vytvořit blog, ušetřit starosti a frustraci. Vytvořil jsem jakýsi návod k blogování, s jehož pomocí se mohou noví blogeři zdarma a krok za krokem naučit, jak si bezproblémově založit nový blog. Zní vám to dobře? To vše zdarma, a navíc to rozhodně není tak těžké, jak si možná myslíte! No nezamlouvá se vám to?


⚠️ POZNÁMKA ⚠️

Pokud vás to zaujalo, pokračujte ve čtení – budu potřebovat asi půl hodiny vašeho času (3624 slov), abych vás zasvětil do základů, bez nichž se nováčci, kteří si chtějí založit blog a vzít s ním útokem sociální sítě, rozhodně neobejdou!

Níže naleznete průvodce, který vás naučí, jak si můžete vytvořit vlastní blog a jak na něj psát obsah. Zjistíte, jak funguje Bluehost – důvěryhodný poskytovatel webhostingu – a naučíte se, jak jedním kliknutím nainstalovat blog na platformě WordPress, který má vynikajicí redakční systém.

Přejít na sekci „Krok č. 4: Založení blogu na platformě WordPress”

Mimochodem, pokud i po přečtení tohoto průvodce budete mít nějaké otázky nebo snad narazíte na nějaké problémy, jsem připraven vám pomoci! Kontaktovat mě můžete pomocí tohoto kontaktního formuláře. A tak neváhejte a ptejte se – a to úplně na cokoliv, co potřebujete o vytvoření blogu vědět.


Jak si založit blog v 6 snadných krocích

Krok č. 1: Zvolte si pro svůj blog správné téma

Abyste si mohli založit blog, který bude úspěšný (i pro sociální sítě) a lidé na něj budou pravidelně chodit, nejprve musíte mít téma, o němž můžete psát. Co vás baví? Můžu být třeba zahradník, ale psát můžu o čemkoliv, jídlem počínaje a financemi konče! Musíte si zkrátka stanovit blogovací téma (tzv. niche), díky čemuž také budete vědět, kdo bude blog (třeba na sociálních sítích) číst. Bude to blog o květinách? Nebo to bude blog o hudbě? Když budete znát své publikum, lépe pak blog zpeněžíte. Hlavním způsobem, jak se specializované blogy stávají ziskovými, jsou partnerské odkazy a reklamy. Blog je vaší platformou a začít na něj odborně přispívat je velmi důležité. A s tím vším vám mohu pomoci, protože se v tomto oboru pohybuji už řadu let.

Zvolte si téma

Už jsem se vás ptal, ale udělám to ještě jednou: o co se zajímáte? Odpověď na tuto otázku se může zdát jako brnkačka, ale abyste se stali úspěšnými blogery, musíte si vybrat něco, co opravdu milujete. Vyberte si tedy něco, co vás skutečně naplňuje, protože na dané téma se budete muset stát odborníky. Zvolte téma, které pro vás bude vášní, protože pouze s vědomostmi si nevystačíte. Okořeňte zvolené téma svými osobními zkušenostmi a nadšením pro věc. Vaše vlastní blogerské nápady ve zvolené specializaci učiní z vašeho blogu něco, čím se budete odlišovat od ostatních. Možná vám to teď připadá složité, ale nebojte, nic na tom není.

Pokud podnikáte, blog vám umožní komunikovat s návštěvníky webu a vašimi zákazníky. Když na web s vaším blogem zavítají, lépe pak pochopí, o čem vaše podnikání vlastně je.

Krok č. 2: Zvolte si blogovací platformu

Fajn, už máte vybrané téma! Ale co teď? Dalším krokem je technické rozhodnutí – jaké jsou nejlepší blogovací platformy, na nichž se blogy co nejsnáze spravují? Jinými slovy: kde si založit blog a začít blogovat? To je otázka, která mi zabrala hodiny a hodiny zkoumání, a musím přiznat, že když jsem se snažil zlepšit svůj vlastní blog, párkrát jsem se při této metodě zkoumání „pokus-omyl“ slušně spálil. Ale nebojte, ušetřím vám čas a namáhu! Rozhodně vám doporučuji vytvořit si vlastní blog s možností vlastního hostingu, který je vhodný i pro sociální sítě. Na otázku „Jak založit blog?“ vám na základě svého osobního průzkumu i zkušeností mohu dát jasnou odpověď. Nejprve začnu tím, že vás zasvětím do dvou hlavních možností, co se výběru populárních blogovacích platforem týče: zdarma a s možností vlastního hostingu. A právě vlastní webhosting vám doporučuji. Doménu a webhosting totiž není radno podceňovat.

O platformách zdarma

Sám vím, že nováčkům mezi blogery může slovo „zdarma“ připadat lákavé. Existují zavedené blogovací platformy zdarma, o kterých jste již určitě slyšeli: například WordPress, Blogger nebo Tumblr. Tyto platformy však nejsou tou nejlepší volbou hned z několika důvodů. Tak se na ně pojďme podívat.

A) Nemůžete tak snadno vydělávat na svém blogu, protože vám v tom brání podmínky těchto platforem.

Pokud pro blog používáte platformu zdarma, tato platforma vlastní váš název a podmiňuje vaši činnost svými pravidly a omezeními. Když se například budete snažit zjistit, jak se svým blogem vydělávat peníze, tato pravidla mohou omezovat nebo zcela zakázat reklamy na vašem blogu. Co víc, na svém blogu možná uvidíte reklamy, které tam umístila přímo daná platforma – a to zkrátka není nic, po čem by toužil kdokoliv, kdo to s blogováním myslí skutečně vážně! Blogovacím webům zdarma tedy doporučuji se raději vyhnout. Mohlo by se vám to nevyplatit.

B) Nejste vlastníky domény

Čtete správně. Na blogovacím webu, který je zdarma, nebudete moci používat vlastní doménové jméno! URL – webová adresa vašeho blogu – zkrátka nebude vypadat tak, jak chcete vy, a navíc v ní vynikne název platformy, nikoliv ten váš! Počítejte s tím, že to pro vás bude jednoduše… zklamání, abych to řekl kulantně! Jen si zkuste vytvořit blog zdarma na některé blogovací službě zdarma a sami se podívejte, co tím získáte:

  • Vasedomena.wordpress.com
  • Vasedomena.tumbler.com
  • Vasedomena.blogger.com

Takhle jste si to asi nepředstavovali, že? Adresa URL VÁS zcela zastíní – pro seriózního blogera to tedy není seriózní volba!

C) NEJSTE vlastníky blogu

Vím, že celou dobu používám termín „váš blog“, ale upřímně řečeno, pokud je nějaký blog hostován na cizím webu, nepatří vám, ale jeho majiteli. To on si diktuje podmínky a kdyby chtěl, mohl by vám ho i smazat – to už se koneckonců stalo a bude se to také dít dál. Jen si představte, kolik času a úsilí vynaložíte na vybudování svého blogu, jen aby pak někdo příspěvky na vašem blogu jedním kliknutím smazal. A já rozhodně nechci, abyste museli něco takového absolvovat! Nelíbí se vám to? Tak čtěte dál, ať víte, co máte pro správné založení blogu udělat!

Podívejme se tedy na druhou možnost! Pokud se rozhodnete pro blog s možností vlastního hostingu, budete mít svoji vlastní doménu a budete SKUTEČNÝMI vlastníky – bude to blog, který bude patřit je na jen vám! Bude vypadat přesně tak, jak chcete vy. Budete blog moci pojmenovat, jak se vám líbí! Mnoho lidí používá své jméno, obchodní jméno nebo nějaký dobře znějící popisný název. Může to být něco ve stylu Charlotte.com, proofreaders.com nebo třeba MujParadniBlog.com. Webová přípona se bude lišit. Adresa může mít koncovku .com, .co.uk, .net, .org a tak dále. Další bonus: šířka pásma (neboli bandwidth) bude neomezená, což znamená, že budete moci bez obav zveřejňovat videa a obrázky. Navíc budete mít přístup k různým motivům zdarma! No řekněte sami, nezní to dobře?

Více o platformách s možností vlastního hostingu

Výhodou platforem s možností vlastního hostingu je, že vám umožní provozovat blog za použití vaší vlastní domény. Na blogu budete mít jen to, co chcete vy. Ačkoliv se budete muset řídit pravidly doménového registrátora a poskytovatele hostingu, doménu, blog i jeho obsah budete mít pod kontrolou vy.

Na výběr máte mezi několika systémy s možností vlastního hostingu, známé také pod pojmy „systém pro správu obsahu“, „Content Management System“ nebo „CMS“.

Pojďme se podívat na WordPress

Nejznámější z platforem s možností vlastního hostingu je WordPress.org, který má pochopitelně i vlastní redakční systém. S platformou WordPress můžete používat vlastní webhostingový prostor i webový název, proto se také můžete setkat s pojmy „self-hosting“ či „vlastní hosting“. Budete si muset najít poskytovatele webhostingu – ten, který doporučuji já, vás vyjde jen na pár desítek korun měsíčně. S tímto webhostingovým účtem získáte na první rok webový prostor a doménové jméno ZDARMA. A systém pro správu obsahu (CMS) jako takový bude také zdarma a navíc s otevřeným zdrojovým kódem.

WordPress navíc nabízí obrovské množství grafických šablon. To znamená, že pro svůj blog můžete vybrat takový design, který pro něj bude s ohledem na jeho zaměření nejvhodnější. Šablony tedy určují vzhled celého webu a také přidávají další možnosti ovládání a správy.

Pokud vám skutečně jde o těch několik desítek korun měsíčně za webhostingový prostor, dovolte mi připomenout, že s variantou webhostingu zdarma nebudete moci blog skutečně vlastnit. Díky tomu, že budete měsíčně platit relativně malou částku (zhruba tolik, kolik byste zaplatili za skutečně výběrovou kávu), budete mít nad svým obsahem skutečnou kontrolu, což je obzvlášť důležité, pokud budete používat články, obrázky, fotky a další materiály, které jsou chráněny autorskými právy. Berte to jako investici, která vám pomůže vytvořit vlastní kapitál.

Váš webhostingový poskytovatel vám také může pomoci se spuštěním a správou případného e-shopu. Blog pro e-shop je tím, co prodává produkty a služby, hudbu atd. Pokud na svém blogu něco prodávat, bude takový blog považován za internetový obchod. Tento typ webhostingové platformy vám pak bude vyhovovat nejlépe. 

WordPress a jeho redakční systém by měl být na samém vrcholu vašeho seznamu webhostingových možností, protože tato platforma je skutečně tím nejlepším na trhu! Až 99 procent expertů na blogování, které jsem oslovil, doporučují WordPress jako nejlepší systém pro správu obsahu (CMS), který umožňuje používat vlastní hosting. WordPress stojí za 25,4 procenty všech webových stránek, což celosvětově znamená více než 76,5 milionů webů!

Jste tedy připraveni založit si blog na platformě WordPress a používat jeho redakční systém? Nejprve si vyberte poskytovatele webhostingu. Doufám, že pro vás mé informace uvedené výše byly užitečné; začínajícím blogerům rozhodně doporučuji, aby vyzkoušeli Bluehost. Tohoto poskytovatele využívají více než 2 miliony webových stránek po celém světě. Další důležitý krok: zvolte název domény. Níže na vás čeká hned několik dobrých zpráv, které vám do začátku rozhodně pomohou:

Jako návštěvníci mých webových stránek můžete využít této speciální nabídky, která se vám jistě vyplatí:

  • Doménové jméno zdarma
  • Třicetidenní záruka vrácení peněz
  • Měsíční poplatek zlevněn na 2,75 dolaru

→ Kliknutím na tento odkaz uplatníte exkluzivní 65% slevu u Bluehost ←

Upozornění: Tento web je podporován čtenáři. Z nákupů uskutečněných prostřednictvím odkazů na tomto webu nám může plynout provize. Doporučujeme pouze výrobky, které jsme vyzkoušeli a otestovali.

Krok č. 3: Zvolte si název domény

domény-1

Název domény je vaší internetovou adresou a tedy tím, jak budete na internetu „vidět“, ať už je vaše specializace jakákoliv. Je to v podstatě vaše značka, se kterou si můžete dělat, co chcete. Tato adresa je vaší unikátní doménou nebo chcete-li adresou URL (tzv. jednotná adresa zdroje, anglicky Uniform Resource Locator). Uživatelé mohou vaše stránky navštívit buď zadáním adresy URL do svého prohlížeče, nebo jejím vyhledáním přes vyhledávače jako jsou Bing nebo Google. Název vaší domény je tedy důležitou volbou – musí být jedinečný, ale přitom snadno vyhledatelný. Svůj doménový název si uchováte tím, že budete hradit roční poplatky. Cena za název domény s koncovkou „.com“ (což znamená, že přípona „.com“ je na konci adresy URL) je mezi 10 a 15 dolary ročně. Zdá se vám to moc? Věřte mi, je to naopak málo.

Doménové koncovky mohou být i jiné. Ačkoliv je „.com“ velmi populární doménovou koncovkou, můžete použít také příponu, díky které bude možné identifikovat vaši zemi nebo specializaci. A ačkoliv můžete použít i přípony jako „.net“ nebo „.me“, obecně se doporučuje používat „.com“.

S přípravou blogu můžete pokračovat dál, i když ještě nemáte jasno v tom, jak se vaše doména bude jmenovat. Bluehost vám umožní vybrat si doménu zdarma i později. Je to důležité rozhodnutí, tak si raději dejte načas a nikam nespěchejte. Důležité je to i v případě, že odkazy na svůj blog budete dávat na sociální sítě – pokud chcete, aby na něj lidé chodili.

Doporučení:

Dobrý název domény musí být zapamatovatelný. Pokud vám v tom tedy může pomoci doménová koncovka s kódem země nebo jakákoliv jiná přípona, jděte do toho!

Krok č. 4: Pořiďte si webhostingový účet a začněte s platformou WordPress

V této části se podíváme na technické detaily, které potřebujete znát, abyste mohli začít! Ukážu vám, jak si vytvořit webhostingový účet, jak si založit blog na platformě WordPress a jak používat její redakční systém.
V tomto průvodci vám ukážu, jak si založit blog s využitím hostingu od Bluehost. A věřím, že vám přiložené snímky obrazovky pomohou jednotlivé kroky snáze pochopit!

1. Prvním krokem je Bluehost

Klikntím na tento odkaz se dostanete na web Bluehost. Poté klikněte na tlačítko „Get Started Now“ (Začít teď).

2. Zvolte si hostingový balíček pro svůj blog, který odpovídá vašim potřebám

Nejdřív si musíte zvolit balíček. Pokud teprve začínáte, doporučuji pro začátek zvolit základní plán, který později můžete na základě svých potřeb libovolně změnit. Jakmile se vám blog trochu rozjede, balíček „Plus“ by měl rozhodně pokrýt všechny vaše potřeby. A pokud se vaše stránky stanou opravdu populárními, je tu pro vás balíček „Pro“!

3. Zadejte název domény pro váš blog

Jak jsem již řekl, název domény, který si vyberete pro blog, může mít skutečně velký vliv na váš úspěch. Nikam proto nespěchejte; vymyslete název, který bude jedinečný, snadno zapamatovatelný a pokud možno bude souviset s vaší specializací. Jakmile budete mít název, který chcete použít, zadejte jej do pole „New Domain“. V tuto chvíli Bluehost zareaguje a dá vám vědět, zda je vámi zvolená doména k dispozici. Pokud je již obsazená, nemějte obavvy. Bluehost pro vás vygeneruje alternativní názvy, které jsou podobné vaší původní volbě. Můžete si vybrat z toho seznamu, nebo vymyslet jiný název. Je to hračka.

4. Registrace účtu na Bluehost

5. Výběr hostingového balíčku

Při výběru hostingu je třeba si rozmyslet několik věcí, protože součástí dostupných balíčků jsou různé funkce i různé délky trvání závazku. Rozhodněte se, zda je pro vás nejvýhodnější dvanáctiměsíční balíček s nejnižší cenou, nebo z hlediska dlouhodobé investice některý z dalších dvou nabízených balíčků.

Ostatní políčka klidně odškrtněte – dodatečné možnosti můžete přidat později podle toho, jak se vám blog bude rozvíjet a růst a jak moc na něj budou lidé chodit.

6. Spusťte WordPress blog pomocí služby Bluehost

Paráda! Nyní, když už máte doménu a webhosting, se můžete pustit do nastavování platformy WordPress. Na její redakční systém se podíváme později.

Ve svém účtu Bluehost přejděte do cPanelu. Tam uvidíte sekci „My Sites“ (Mé weby), v níž můžete kliknout na volbu „Install WordPress“ (Instalovat WordPress). To není úplně zlé, že? Ne nadarmo má Bluehost pověst poskytovatele, u něhož je vytvoření blogu naprostou hračkou!

Tato část mě vždycky hrozně baví, to když přejdete na adresu svých stránek a spatříte tam nápis „Coming Soon“ (Již brzy). Váš web bude již brzy připraven ke spuštění! Nejprve však budete muset vše nastavit a zvolit si na stránkách WordPress ten správný design. Níže se dočtete všechny potřebné detaily. Až budete mít vše připravené, stačí se vrátit do cPanelu a tam kliknout na tlačítko Launch“ (Spustit).

Krok č. 5: Zvolte si designový motiv pro svůj blog

Pokud jde o design a rozvržení vašeho blogu, této části se říká „frontend“ a v podstatě je vaší „online tváří“. Zde se rozhoduje o tom, jak na webu budete prezentovat jeho obsah. Vytváření webu je zábava – budujete totiž místo, kde se o vás a o tom, co nabízíte, mohou návštěvníci snadno dozvědět podrobné informace. Potřebujete tedy grafický motiv, který je vizuálně atraktivní a zároveň intuitivní a funkční. Návštěvníky mohou snadno odradit nevábná barevná schémata či obsah, který je pro ně těžko dostupný. Pamatujte, že front-end, tedy tvář vašeho blogu, může v návštěvnících buď téměř okamžitě vyvolat pocit nedůvěry, nebo naopak důvěryhodnosti.

Jakmile si tedy nainstalujete platformu WordPress a začnete používat redakční systém, můžete začít hledat motiv, díky kterému bude blog na první pohled vynikat. Design grafického motivu na vaše návštěvníky podvědomě zapůsobí ještě předtím, než začnou číst. Snažte se tedy najít motiv, který bude v souladu s vaší specializací a vaším stylem, a používejte na svém blogu takové webové funkce, které budou pro vaše návštěvníky užitečné. Blog na platformě WordPress má výchozí motiv s názvem „Twenty Nineteen“. Schválně se na něj podívejte a pak jej porovnejte s dalšími více než třemi tisíci motivy, které jsou na WordPress.org k dispozici. S takovou škálou možností si jistě vyberete motiv, který bude vyhovovat vašim potřebám a zároveň bude odpovídat tématu vašeho blogu.

Teď vám trochu pomůžu, abyste se ve všech těch motivech dokázali zorientovat. Blog je vaší platformou a také podle toho musí vypadat. Pátrání po správném motivu pro blog se vám možná může zdát složité, může vám ho však ulehčit tento kontrolní seznam:

  • Popis. Popis, který je u každého dostupného motivu, rozhodně stojí za přečtení. Rychle tak zjistíte, jakými vlastnostmi a funkcionalitami daný motiv disponuje, a zda vám tedy bude vyhovovat.
  • Responzivita. Google doporučuje zvolit takzvaný responzivní design – tedy takový, který dobře funguje jak v desktopových prohlížečích, tak na mobilních zařízeních.
  • Hodnocení. V náhledu motivu a jeho podrobnostech se vždy podívejte na počet udělených hvězdiček. Ostatní blogeři si motivy vyzkoušeli před vámi a ohodnotili je za vás, využijte toho tedy!
  • Náhled. Tato funkce vám umožní podívat se, jak bude motiv vypadat. Budete tak vědět, jestli jsou pro vás jeho design a rozložení vyhovující. S každý motivem si pohrajte a zjistěte, které funkce jsou přizpůsobitelné a mohly by vyhovovat vašim potřebám.

Upozornění: Jakmile si motiv pro váš bloggerský projekt nainstalujete, nemusí přímo na blogu vypadat tak působivě jako v náhledu. Ale nebojte! To, co jste si právě instalovali, je jen osekaná pracovní verze, kterou si můžete dále upravovat. Teď můžete začít přidávat své vlastní součásti a konečně vytvořit blog, který bude opravdu váš! Vizuálně atraktivní komponenty vytvoříte přidáváním obsahu: textů, fotek a dokonce i videí. Takových možností!

Motiv pro blog: zdarma, prémiový, nebo na míru?

Již dlouho zkoumám dostupné motivy, ale stále jsem nenašel ten, který by mi plně vyhovoval. To není u blogerů nic neobvyklého, zvláště u těch, kteří teprve začínají. Měli byste tedy vědět, že pokud nejste spokojeni s motivy nabízenými zdarma, můžete se podívat na celou řadu dalších, pokud jste ovšem ochotni za některý z nich zaplatit. Dovolte mi představit dvě další možnosti: prémiové motivy a motivy na míru. Mějte však na paměti, že náklady na jejich pořízení se mohou pohybovat od částek malých až po poměrně vysoké.

Pokud si vyberete prémiový motiv, může vás to vyjít od od 30 do 500 dolarů. Prémiové motivy pocházejí buď od jednotlivých vývojářů nebo od specializovaných webů. Jestli k tomu máte prostředky, možná nebude na škodu se na tyto placené motivy také podívat! Na blogu by určitě vypadaly skvěle.

Dalším krokem, který sice navýší vaše náklady, ale také zlepší vaši reputaci, je motiv přímo na míru, kdy se cena v závislosti na požadovaných vlastnostech a funkcích pohybuje mezi 500 a 2000 dolary. Tyto funkce pro vás vytvoří vývojář, který může pracovat buď na volné noze, nebo pro agenturu. Vývojáři, tedy programátoři a designéři, mohou buď přizpůsobit existující motiv tak, aby odpovídal vašim potřebám a přáním, či vytvořit zcela nový motiv jen pro vás. Ačkoliv zní tato možnost úžasně, nezapomínejte, že vás to bude něco stát. Motiv na míru patrně pro začínajícího blogera není tou nejrozumnější volbou, ale určitě vám neuškodí vědět, jaké máte do budoucna možnosti. Vybrat si můžete vždycky i později.

Upravte si motiv blogu podle sebe

V tomto bodě se už věci konečně dávají do pohybu! To, zda jste vybrali ideální motiv, zjistíte ve chvíli, kdy ho začnete na platformě WordPress upravovat – ta vám totiž bude sloužit jako systém pro správu vašeho blogu. Váš dashboard je místem, odkud se ovládají všechny funkce spadající do kategorie „backend“, a to včetně instalací grafických motivů.

Postup je jednoduchý: přihlaste se do svého účtu a zvolte si jeden z výchozích WordPress motivů od Bluehost. Pamatujte, že v depozitáři platformy WordPress si kdykoliv později můžete vybrat jiný motiv. Podívejte se důkladně na každý z nich, než ho použijete.

Až si vyberete motiv, přihlaste se do administrátorského prostředí WordPress.

V administrátorském prostředí WordPress se vám nejprve zobrazí uvítací zpráva. Podívejte se na ni. Poté si budete moci vybrat, zda chcete pokračovat sami, nebo chcete využít nápovědu Bluehost, která vám s nastavením zvoleného typu webových stránek pomůže.

Tlačítko Bluehost se nachází v levé horní části stránky spolu s řadou designových nástrojů, pomocí nichž můžete začít s úpravami svého blogu. Kliknutím na tlačítko „Launch“ blog během několika okamžiků spustíte online!

Po spuštění nejprve vyplňte ta nejdůležitější pole: název a popis. Všem svým potenciálním návštěvníkům dáváte těmito dvěma informacemi okamžitě vědět, co mohou na vašem blogu a jeho obsahu očekávat. A můžete se spolehnout, že i na sebemenším detailu záleží.

A je to! Teď už víte, jak si založit blog a tvořit obsah! Máte tedy blog, který jen čeká na své zveřejnění – vaším dalším krokem je naučit se blogovat! A můžete se do toho pustit i na nečisto!

Pojďme se tedy nyní pobavit o tom, jak svůj nový blog můžete upravovat. Nyní totiž nastal okamžik k tomu, abyste provedli takové úpravy, díky nimž blog vynikne, dá průchod vaší osobnosti i vašemu stylu a zároveň bude pro čtenáře atraktivní. A to je velmi důležité, když si blog teprve zakládáte. Pokud to uděláte dobře, je to polovina úspěchu!

Krok č. 6: Obsah a propagace vašeho blogu

Můžete si pogratulovat! Pokud jste dodrželi všechny uvedené kroky, máte již název domény, web pro svůj blog i vybraný motiv. Máte tedy nastavené vše potřebné, teď už stačí jen… vytvořit obsah! O to to celé je! Co přesně ale vlastně obsah je? Cokoliv, co pro své čtenáře zveřejňujete na stránkách svého blogu, ovšem pozor: musí to být relevantní, poutavé a užitečné. Obsah blogu je to, co chcete se světem sdílet. Blogování znamená sdílení hodnotného obsahu, který vaše čtenáře přiměje se na váš web vracet s cílem stále se dozvídat něco nového a komunikovat s vámi. A je jedno, jestli blog budete sdílet na sociálních sítích, nebo jinde. A s tím se pojí určitá pravidla.

Při tvorbě obsahu pro nový blog je tedy třeba dodržovat některé „osvědčené postupy“. Co potřebujete, aby vše fungovalo jako po másle? Lidé blog nebudou navštěvovat jen proto, že jste na něm tvrdě pracovali! Musíte je k sobě přilákat, ať už slovy, grafikou, videi nebo obrázky. V tom vám pomůže redakční systém, v němž si můžete dle chuti hrát a upravovat. Pokud se na to necítíte, přečtěte si nejprve, jak ho používat.

Bez ohledu na to, kolik jste do svého projektu investovali času a peněz, bez dobrého obsahu žádné návštěvníky nepřilákáte. Že se vám to nezdá? Je to přece jednouchá logika! Ano, design je pochopitelně důležitý. Ano, struktura blogu je také důležitá. Ale tím skutečným lákadlem je v případě blogů jejich kvalitní obsah, který si můžete pilovat den co den. A tak se nebojte a směle do toho! Více o tom níže.

Obsah by měl…

  • …oslovovat konkrétní publikum. Nepíšete pro celý svět, byť obsah blogu dáváte na sociální sítě. Píšete pro skupinu lidí se specifickými zájmy a potřebami. Poznejte své čtenáře a poskytněte jim něco, čeho si budou vážit, něco, co pro ně bude nějakým způsobem významné. Možná jsem měl tuto sekci pojmenovat „Obsah musí…“, protože svému specifickému publiku skutečně musíte nabídnout něco hodnotného. Ať je to o nich, ne o vás.
  • …být prezentovaný přitažlivou formou a mělo by se v něm dát snadno orientovat. Ani ten nejdokonalejší text vám nezaručí úspěch vašeho blogu, pokud mít odfláknutý design. Na designu nešetřete a rozhodně nepoužívejte grafické či designové prvky, které nejsou dostatečně kvalitní. Slova a design přitahují nové čtenáře ruku v ruce.
  • …oslovovat vaše čtenáře jako návštěvníky, nikoliv jako zákazníky. Samozřejmě, že blog může mít čistě komerční zaměření, ale přílišnou orientací na prodej své čtenáře akorát odeženete. Vyhněte se velkým vyskakovacím reklamám a bannerům. Své návštěvníky nejdříve zapojte do relevantního obsahu, který upoutá jejich zájem. Měli byste se soustředit na to, abyste jim dokázali co nejlépe pomoci. Takovým způsobem si s nimi můžete vybudovat vztah, který bude trvalý.

Vytváření obsahu může být pro novopečeného vlastníka blogu a domény poněkud zdrcující, protože existuje nepřeberné množství způsobů, jak potenciální čtenáře oslovit. Dovolím si poznamenat, že metoda, kterou si zvolíte, je méně důležitá než to, o čem chcete psát. Soustřeďte se pouze na poctivý a kvalitní obsah, kterým své čtenáře oslovíte a zároveň jim pomůžete.

V tomto textu jsem uvedl různé metody a v tomto ohledu je tento článek poměrně vyčerpávající. Probít se místy trnitou cestou a začít s nastavováním blogu a s tvorbou obsahu to bude pro vás doufejme snazší, než to bylo pro mě. A tak vám přeji hodně štěstí, pokud to s blogováním myslíte opravdu vážně!

Založení blogu – často kladené otázky

Co je to blog a co dělá blogger?

Blog je v podstatě webová aplikace, která obsahuje autorské, osobně laděné příspěvky dostupné na jedné webové stránce. A samotné slovo „blog“ vzniklo kombinací anglického výrazu „web log“, v češtině něco jako „webový zápisník“. Autoři článků se nazývají bloggeři. O bloggerech se tedy dá říci, že jsou to lidé, kteří se soustředí na psaní a vytváření obsahu na svých webových stránkách. Pokud je takový obsah kvalitní a informativní, lze si z něj udělat i úspěsný a výnosný byznys. Zpeněžit blog můžete prostřednictvím partnerských programů, prodejem e-knih, vlastních online kurzů atd. Velkou pomoc v tomto případě poskytují sociální sítě jako je Facebook a Instagram. Tak co, chcete si taky založit svůj blog a začít publikovat?

Proč bych si měl(a) zakládat blog?

Založení vlastního blogu a vytváření obsahu má nespočet výhod, které jsou nezpochybnitelné. Tou patrně největší je, že vám pomáhá budovat vaši značku či jméno, což je pro váš byznys klíčové. Je to v podstatě vaše vizitka, která vás do detailu prezentuje. Ukazuje, že rozumíte svým koníčkům či své práci. Když budete články publikovat pravidelně, bude to vypovídat o tom, že zvolenému tématu věnujete velkou část času. To znamená, že budete působit důvěryhodně a spolehlivě. Založit si blog je skvělé rozhodnutí i z dalšího důvodu: při tvoření obsahu se průběžně učíte novým věcem, ale zároveň obohacujete i své čtenáře. A s blogem navíc můžete i slušně vydělávat.

Kdy si mám blog založit?

Jednoduchá odpověď: Čím dříve, tím lépe. Čím dříve si totiž blog založíte, tím dříve můžete začít vytvářet a formovat obsah. Založení nového blogu zabere čas a bude se rozrůstat podle toho, jak často na něj budete přidávat příspěvky. Stejně tak je dobré blog začít co nejdříve propagovat na sociálních sítích, aby si na něj (a název vaší domény) lidé takříkajíc „zvykli“.

Z publikování vlastního obsahu na blogu mám strach. Co s tím?

Jedním z nejčastějších problémů při zakládání blogu je strach z toho, jak na něj budou čtenáři reagovat. Mám pro vás prostou radu: nesnažte se vytvořit dokonalý blog, ale jednoduše jej použijte jako platformu pro vaše názory, které chcete v online světě prezentovat. Když se nad tím opravdu zamyslíte, co můžete ztratit? Při psaní blogu se můžete dál rozvíjet, což je něco, co vaše čtenáře může zajímat. Tak jim to umožněte!

O čem mám na blogu psát?

Na svém blogu můžete psát skutečně o čemkoliv, pokud tím ovšem neporušujete zákon. Mohou to být vaše koníčky a zájmy, vaše pracovní zkušenosti, rady a tipy k tématu, kterému dobře rozumíte. S přípravou článků pro blog vám pomůže redakční systém. A každý nový článek můžete zároveň sdílet na sociální sítě.

Můžu si založit blog zdarma?

Ano, samozřejmě, založit blog si můžete i úplně zadarmo. Pokud však využijete bezplatné služby, můžete mít na blogu cizí reklamy, budete se muset spoléhat na cizí doménu a blog také nemusí být možné zpeněžit. Co víc, v jeho názvu bude obsažen i název domény provozovatele služby. Pokud je vaše jméno Jan Novák a založíte si blog například na portálu Blogspot.com, mohla by jeho adresa být třeba jannovak.blogspot.com. Proto doporučujeme proto založení blogu na vlastní doméně, která ponese pouze vámi vybraný název. O blogu tak budete rozhodovat pouze vy, nikdo jiný. To, že budete mít blog na vlastní doméně, jako například jannovak.cz, bude přispívat k vaší důvěryhodnosti.

Jaký hosting je vhodný pro provozování blogu?

Hostingových společností pochopitelně existuje celá řada, my však doporučujeme webhostingového poskytovatele Bluehost, jehož služby jsou pro začínající blogery více než dostačující. Pak už jen stačí do něj nainstalovat redakční systém a můžete se směle pustit do blogování. Pokud se vám to zamlouvá, založte si blog s webhostigem u Bluehost.

Nevím, jestli příspěvky na mém blogu nejsou moc dlouhé. co s tím?

Žádná přesná pravidla neexistují, ale na jeden příspěvek se doporučuje kolem 1800 slov. Toto množství poskytne webovým vyhledávačům jasnou představu o tématu a účelu vašeho článku, díky čemuž bude mít váš lepší šanci, že se ve výsledcích vyhledávání bude blog objevovat na předních příčkách. A to bude pro blog rozhodující, pokud byste s ním chtěli i vydělávat. Důraz je ale pochopitelně nutné klást i na kvalitu. Váš blog si to zaslouží.

Publikuju články na svém blogu. Jak je mohu propagovat?

To, že napíšete článek, neznamená, že vaše práce skončila. Příspěvek na blogu musíte řádně propagovat, pokud chcete, aby si ho přečetlo co nejvíce lidí. Co tedy s tím? Je to snadné: svůj blog můžete doporučovat na sociálních sítích, prostřednictvím placené reklamy, e-mailů a také na různých diskuzních fórech. To znamená, že propagační metody mohou být placené, či zcela zdarma. Sociální sítě můžete využít k bezplatné propagaci, ale lze si i připlatit. Váš blog se pak dostane k větší cílové skupině. A to je přesně to, co potřebujete.